De Woonbond heeft op dinsdag 20 januari de campagne ‘Er zit geld in je huis’ gelanceerd als onderdeel van het project ‘Bespaar energie met de Woonbond’. Met deze campagne maakt de Woonbond huurders bewust van het geld dat in hun huis zit. In een stopcontact, op het dak of in de ramen: huurders laten onnodig veel geld liggen. Aan de hand van een energierondje met concrete voorbeelden, stimuleert de Woonbond huurders om energie en geld te besparen.

Een opsteker, zo vlak na de meest deprimerende dag van het jaar. De Woonbond lanceerde de campagne bewust een dag na Blue Monday en doopte deze dag dan ook om tot Green Tuesday. Een dag met goed nieuws, want geld besparen kan al heel gemakkelijk en zit in kleine dingen. Zo scheelt het bij oude woningen al 117 euro per jaar om de verwarming ’s nachts en als je weggaat lager te zetten. Alle maatregelen bij elkaar opgeteld levert dit een gemiddeld huishouden maar liefst rond de 900 euro per jaar op. Dat is maandelijks bijna de helft van de gemiddelde energierekening (160 euro). Er valt dus nog veel te winnen met een energierondje.

Energierondje

Op de compleet vernieuwde website www.bespaarenergiemetdewoonbond.nl kunnen huurders nu terecht voor een energiebesparingsrondje. De Woonbond geeft hier tips voor maatregelen die huurders zelf kunnen treffen, zoals stekkers uit het stopcontact halen of dikke gordijnen ophangen. Daarnaast wijst de Woonbond op maatregelen die huurders samen met de verhuurder kunnen treffen, zoals het plaatsen van dubbelglas of dakisolatie. In het kader van de nieuwe campagne heeft de Woonbond diverse (communicatie)middelen ontwikkeld, die huurders(organisaties) kunnen gebruiken om andere huurders op een leuke manier bewust te maken van energiebesparing.