Herken je dat: \u201cGemeente komt met integrale wijkaanpak\u201d? Een term waar in de praktijk iedereen wat anders onder verstaat. Wat er wat ons betreft goed aan is, is dat daarmee onderkend wordt dat geen enkele opgave op zichzelf staat. Of dat nou de warmtetransitie is, de aanpak van energie & armoede, klimaatadaptatie of biodiversiteit: deze opgaven hangen met elkaar samen.<\/strong><\/p>\r\n <\/p>\r\n Scroll naar beneden om verder te lezen\u2193<\/span><\/strong><\/p>\r\n <\/p>\r\n Jan Engels van Klimaatverbond<\/p>\r\n<\/div>\r\n Deze visie over een allesomvattende aanpak in de wijk is afkomstig van Jan Engels, inhoudelijk projectmedewerker bij Klimaatverbond.<\/p>\r\n \u00a0<\/p>\r\n<\/div>\r\n<\/div> <\/div>\n<\/div><\/div> De werkelijkheid waar gemeenten voor staan is daarmee complex. En dat vindt zijn weerslag in beleidsdocumenten. Vaak staat daarin \u2013 in meer of mindere mate \u2013 uitgewerkt hoe die relatie met andere beleidsdomeinen in elkaar zit, en wat dat voor het beleid betekent. Een schier onmogelijke opgave: alle mogelijke verbindingen tussen de beleidsterreinen zijn in de praktijk te veelvormig om te kunnen bedenken, uit te werken en vast te leggen. En daarmee is het voor zowel college als gemeenteraad ook steeds lastiger om duidelijke keuzes te maken.<\/p>\r\n De Omgevingswet vraagt van gemeenten wel degelijk om de uitdagingen waar ze voor staan in samenhang te benaderen. En dat is ook logisch vanuit het perspectief van bewoners: in hun leefwereld komen alle opgaven bij elkaar, al ziet de exacte mix er per buurt natuurlijk weer anders uit. De omgevingswet \u2013 los van de uitdagingen die deze wet op het gebied van automatisering met zich meebrengt \u2013 vraagt feitelijk ook van gemeenten om anders te gaan werken: gebiedsgericht. Maar hoe ziet dat er dan uit, en wat vraagt dit van enerzijds de beleidsdocumenten en anderzijds de gemeentelijke organisatie?<\/p>\r\n Klimaatverbond Nederland kiest voor de Samenlevingsroute. De route die begint in de samenleving. Voor ons ligt de sleutel in het gebied: in het dorp of in de buurt. Een aanpak die beter aansluit bij de leefwereld van bewoners \u00e9n beter hanteerbaar is voor de gemeentelijke organisatie. Graag zouden wij met onze leden verkennen of deze benadering effectiever is. Onze vragen aan jou: herken je de bestaande spagaat, dus de complexiteit van het schrijven \u00e9n uitvoeren van (duurzaamheids)beleid vanuit de relaties met andere beleidsdomeinen?<\/p>\r\n Wij horen graag van jullie! Reacties kunnen naar jan.engels@klimaatverbond.nl<\/a><\/p>\r\n <\/p> <\/div>\n<\/div>\n<\/div> <\/a>\r\n
De omgevingswet vraagt om samenhang<\/h2>\r\n
Klimaatverbond kiest voor de samenlevingsroute<\/h2>\r\n
In de kern zou die aanpak er als volgt uit kunnen zien:<\/p>\r\n\r\n
Herken je de spagaat?<\/h2>\r\n
\r\n
\n \n Ook interessant voor jou <\/a>\n <\/h2>\n
2<\/sub>-beprijzing in aanbestedingen\" alt=\"Co2<\/sub>-beprijzing in aanbestedingen\" loading=\"lazy\" fetchpriority=\"low\" width=\"400\" height=\"300\" >
2<\/sub>-beprijzing in aanbestedingen\" alt=\"Co2<\/sub>-beprijzing in aanbestedingen\" loading=\"lazy\" fetchpriority=\"low\" width=\"400\" height=\"250\" class=\"show-md\"> <\/a>\n
CO\u2082-beprijzing in aanbestedingen krijgt steeds meer voet aan de grond<\/a><\/h3>\n
2<\/sub>-beprijzing in aanbestedingen\" alt=\"Co2<\/sub>-beprijzing in aanbestedingen\" loading=\"lazy\" fetchpriority=\"low\" width=\"400\" height=\"300\" >
2<\/sub>-beprijzing in aanbestedingen\" alt=\"Co2<\/sub>-beprijzing in aanbestedingen\" loading=\"lazy\" fetchpriority=\"low\" width=\"400\" height=\"250\" class=\"show-md\"> <\/a>\n
\n \n 1 april 2025 <\/small>\n <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n<\/div> <\/a>\n
Enqu\u00eate – Welke veranderingen zie jij in lokaal klimaatbeleid?<\/a><\/h3>\n
<\/a>\n
\n \n 4 maart 2025 <\/small>\n <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n<\/div>