Het Klimaatverbond is zeer verheugd om te mogen melden dat de Greenchoice Warme Truiendag uit een totaal van 342 projecten is genomineerd voor de Sustainable Energy Europe Awards 2014! Dinsdag 24 juni gaan we naar Brussel om Günther H. Oettinger, de Commissaris voor Energie, te ontmoeten en om te horen of we hebben gewonnen. Sinds 2006 erkennen en bevorderen de SEE Awards succesvolle projecten op het gebied van energie-efficiëntie, hernieuwbare energie en schoon vervoer. De SEE Awards verzamelen projecten die een bewezen effect hebben en bijdragen aan de Europa 2020-strategie voor slimme, duurzame groei.
De wedstrijd staat open voor belanghebbenden uit de publieke en private sector, waaronder het MKB, internationale brancheorganisaties, academische instellingen en NGO's. De SEE Awards integreren vijf verschillende categorieën vanuit verschillende beleidsonderdelen: bewustmaking (communicatie), educatieve programma's (leren), gebouwen (leven), energiebesparing (consumeren) en schone mobiliteit (reizen).
Officiële projectomschrijving
Greenchoice Warme Truiendag herinnert mensen eraan dat de groenste energie de energie is die je niet gebruikt. De campagne moedigt mensen aan om de temperatuur met een graad te verlagen en in plaats daarvan warm te blijven door een warme trui te dragen. Het resultaat van deze schijnbaar eenvoudige handeling is een energiebesparing van zeven procent per graad. De warme trui staat symbool voor alle acties die mensen gemakkelijk en comfortabel kunnen doen om energie te besparen.
Een trui aantrekken voor energiebesparing
De campagne behaalt 7 procent energiebesparing door simpelweg mensen aan te moedigen om een warme trui aan te trekken. Hoewel het idee simpel is - zet de verwarming een graad lager en trek een warme trui aan - zijn de resultaten opvallend. Voor elke graad die de verwarming lager wordt gezet, bespaart elk huis, elke school of elk kantoor zeven procent energie.
Om deze eenvoudige energiebesparende handeling te bevorderen, lanceerde Klimaatverbond Nederland de nationale energiebesparingscampagne Greenchoice Warme Truiendag. De campagne daagt burgers, scholen, overheidsorganisaties, bedrijven en universiteiten uit om hun verwarming ten minste één graad lager te zetten en ter compensatie van de lagere temperaturen een grote warme trui aan te trekken. Niet alleen is de trui symbolisch voor het gemak waarmee energie en geld kan worden bespaard, het voegt ook een beetje plezier toe aan de bewustwording van duurzaamheid.
Jaarlijks gehouden op de 'verjaardag' van het Kyoto-protocol - waarin landen afspraken hebben gemaakt om de CO2-uitstoot als oorzaak van de klimaatverandering te verminderen - is de campagne erop gericht om iedereen te herinneren aan zijn persoonlijke verantwoordelijkheid om deze belofte in te lossen. De campagne is uniek doordat het een groot maatschappelijk draagvlak heeft. Schoolkinderen zijn betrokken omdat ze het leuk vinden deel te nemen aan de Greenchoice Warme Truiendag wedstrijd. Mensen thuis doen mee, want het biedt hen een eenvoudige manier om een verschil te maken en geld te besparen. Organisaties en bedrijven zien het als een geweldige manier om positieve publiciteit te genereren.
"Elk jaar worden we positief verrast door de echt hartverwarmende en creatieve initiatieven van burgers, organisaties en de media met betrekking tot het belangrijke energiebesparingsvraagstuk", zegt Emke Mol, projectmanager van Greenchoice Warme Truiendag. "De sleutel tot het succes van Greenchoice Warme Truiendag is dat het niet ónze campagne is, maar dat iederéén zich bij de campagne kan aansluiten: de bevolking heeft alles in eigen hand, samen kunnen we de wereld veranderen."
Van oktober tot februari genereert het project publiciteit in lokale en nationale media in aanloop naar Greenchoice Warme Truiendag, die begin februari wordt gehouden. Het project maakt ook gebruik van een interactieve webportal waarmee gebruikers hun energiebesparing in kaart kunnen brengen. Bovendien wordt de campagne ondersteund door een dynamische email-, social media- en content marketing strategie.
De editie van 2014 was een doorslaand succes met meer dan 200.000 mensen die zich via de website aanmeldden voor de campagne. Daarnaast had de campagne 2465 volgers op Facebook en 3661 volgers via Twitter. Dit komt naar schatting overeen met een stijging van 28% ten opzichte van 2013. Het zijn echter niet alleen indrukwekkende statistieken die het project genereert, het zijn ook directe resultaten die gerealiseerd worden. Na de toetreding tot Greenchoice Warme Truiendag besloot de Universiteit van Tilburg bijvoorbeeld om de verwarming één graad lager te zetten en de temperatuur van de airconditioning met één graad te verhogen over de gehele campus. Deze eenvoudige actie resulteerde in een financiële besparing van meer dan 100.000 euro in een jaar en ging niet ten koste van het comfort voor de werknemers: 86% van alle werknemers had voordeel bij het nieuwe kantoorklimaat.
Het lijkt erop dat Greenchoice Warme Truiendag aanslaat. In België (dat Warme Truiendag initieerde), Canada en Duitsland zijn soortgelijke campagnes georganiseerd. Om de impact van het project verder te verbeteren, wordt gewerkt aan het lanceren van een Europese Warme Truiendag die mensen eraan herinnert dat de groenste energie de energie is die je niet gebruikt.
Voor meer informatie:
www.warmetruiendag.nl
Emke Mol
Projectmanager
Klimaatverbond Nederland
Emke.mol@klimaatverbond.nl
+31 (0) 6 14 21 66 55