De eerste houten vangrail in Heerhugowaard wordt woensdag 15 maart officieel opgeleverd. De vangrail, een volwaardig alternatief van de stalen verzinkte vangrail, is ter hoogte van Marconistraat 40 in een nieuw gebouwde spooronderdoorgang geplaatst.

De gemeente Heerhugowaard is onlangs begonnen met het plaatsen van houten vangrails. Heerhugowaard is hiermee een voorloper. De vangrail wordt over een lengte van 950 meter aan de N23 Westfrisiaweg in HHW geplaatst. Het principe duurzaam bouwen is binnen het provinciale project N23 Westfrisiaweg een belangrijk uitgangspunt. De plaatsing van houten vangrails op andere delen van het tracé worden nog onderzocht. De gemeente Heerhugowaard heeft de ambitie om in 2030 CO2-neutraal te zijn. Houten vangrails passen in deze ambitie omdat duurzame soorten hardhout gebruikt worden. Ook is de hoeveelheid zink die vrijkomt bij productie 80 tot 90 procent lager dan bij een traditionele metalen vangrail. Daarmee is een dergelijke vangrail minder belastend voor het milieu.

De houten vangrail is uitgebreid onderzocht en getest. Naast computersimulaties zijn ook crash-tests door het RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) uitgevoerd. Hier liet men een kleine personenauto en een streekbus van 13.000 kilo tegen de houten vangrail botsen. Het resultaat was positief en leverde de classificatie 100 km/u in klasse H2 op. De houten rail voldoet hiermee aan de eisen van de provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat. Daarmee is de weg vrij voor toepassing op grotere schaal.

Heerhugowaard (51.000 inwoners) heeft hoge ambities met duurzaamheid. De realisatie van Stad van de Zon, Europa's eerste energieneutrale wijk, bewijst dat zij die ook daadwerkelijk kan realiseren. Voor de toekomst ziet Heerhugowaard nog veel meer kansen. Heerhugowaard heeft de ambitie uitgesproken om tussen nu en 2030 volledig energieneutraal te worden. De gemeente heeft een plan gemaakt om dat te bereiken, het beleidsplan Duurzame Ontwikkeling. Centraal in het beleidsplan staat het terugdringen van het directe energiegebruik voor wonen, werken en verkeer en vervoer en het opwekken van duurzame energie. Meer informatie op www.heerhugowaard.nl. Lees ook: artikel P+ Magazine.