Nederlanders vinden de Greenchoice Warmetruiendag een simpele, vrolijke en effectieve actie om energie en het klimaat te sparen. En dat werkt! Dat is één van de conclusies van I&O Research na onderzoek onder 2550 Nederlanders. Eén op de vijf deelnemers, 250.000 tot 300.000 Nederlanders, gaat na de actie bewuster om met energie.

Klimaatverbond Nederland en duurzame energieleverancier Greenchoice vieren op vrijdag 5 februari de tiende verjaardag van de Warmetruiendag met een recordaantal aanmeldingen en meer dan 200.000 warme truien en initiatieven door heel Nederland. In tien jaar tijd hebben meer dan 1,5 miljoen Nederlanders hun warme trui aangetrokken en hun verwarming lager gedraaid om energie te besparen.

Onderzoek: we kunnen zelf meer doen

Nederlanders zien een belangrijke rol voor zichzelf weggelegd als het gaat om het klimaatprobleem; zeven op de tien Nederlanders vinden dat burgers zelf meer kunnen doen om het klimaat te sparen, zo blijkt uit onderzoek van I&O Research. Hierbij zien zij veel potentie in het enthousiasmeren van anderen (thuis, op het werk, in de winkel) om de verwarming een standje lager te zetten.

Nog een paar resultaten:

75% staat positief tegenover de Warmetruiendag; ‘elk beetje helpt en dat je met zo’n kleine moeite kan helpen besparen is mooi’, aldus een respondent;
Van de 40% die weten wat Warmetruiendag is, heeft een derde meegedaan aan deze dag. Dat is 12% van de Nederlandse bevolking; ongeveer 1,5 miljoen mensen: dit is vergelijkbaar met het aantal dat de initiatiefnemers zelf hebben genoteerd;
Driekwart van de deelnemers trekt op deze dag een warme trui aan, zeven van elke tien deelnemers zetten de verwarming thuis lager en de andere drie doen dat (ook) op het werk of op school;
Een op elke vijf deelnemers aan Warmetruiendag ging na deelname bewuster om met energie. Dit zijn zo’n 250.000-300.000 mensen;
21% van de respondenten wil dit jaar zeker meedoen aan Warmetruiendag.
I&O Research voerde het onderzoek uit tussen 12 en 21 januari jl.

Elke trui helpt

Evert den Boer, CEO Greenchoice: “Dit is dé dag van Nederland waarop het besparen van energie en klimaatbescherming superleuk en heel makkelijk zijn. Iedereen kan meedoen; en samen maken we het tot een succes. Daarom is Greenchoice met liefde en plezier partner in de Warmetruiendag. Al tien jaar bewijst Warmetruiendag dat elke trui helpt.”

De warme trui staat symbool voor wat mensen zelf – en samen- kunnen doen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Per graad dat de verwarming lager staat bespaar je 6% energie en ook 6% CO2. De Warmetruiendag werd tien jaar geleden bedacht door Klimaatverbond Nederland. Het initiatief wordt sinds 2013 gesteund door groene energieleverancier Greenchoice met als motto: de groenste energie is de energie die je niet gebruikt. Als Nederlandse huishoudens het hele jaar 1 graad minder zouden stoken, zou dat volgens Milieu Centraal jaarlijks 560 miljoen m3 gas en 1 megaton CO2 besparen: 350 miljoen euro.

Acties door het hele land

De Greenchoice Warmetruiendag trekt bijna twee keer zoveel acties als vorige edities, waaronder een sjaal breien voor het enorme aardvarken in Arnhem, truienruilacties in Maastricht en energiebesparingscursussen in Purmerend. Ook grote organisaties zoals Tilburg University, de Vrije Universiteit, kleine en grote gemeentes zoals Arnhem, Den Haag en Wommels, Provincies Noord-Holland, Groningen, bedrijven en organisaties als Pricewise, Natuur en Milieu, diverse woningcorporaties, sportscholen, tientallen (basis)scholen en bibliotheken door het hele land doen mee. Ook wordt de winnaar van de Energy Battle op deze dag bekend gemaakt. En voor het eerst zijn er internationale deelnemers: zo doet Hostelling International met al haar locaties mee.

Zorg om klimaat breed gedragen

Sinds het klimaatakkoord in Parijs van december is de zorg om het klimaat toegenomen, bij aanhangers van alle partijen, zo blijkt uit het onderzoek. Nederlanders van alle partijen willen ook meer klimaatmaatregelen. Opvallend is dat Nederlanders met name de EU, het bedrijfsleven en de regering in actie willen zien komen voor het klimaat; veel meer dan de decentrale overheden.

Hennie Roorda, bestuurslid Klimaatverbond Nederland en Heemraad Waterschap Rivierenland: “Je merkt dat mensen wachten op centrale sturing en duurzame bedrijven. Waterschappen, provincies en gemeenten lopen minder in het oog, maar ook daar zijn succesvolle en impactvolle klimaatinitiatieven zoals bijvoorbeeld ruim tachtig lokale energiefabrieken uit afvalwater.”

//// Einde persbericht.

Voor meer informatie, beeldmateriaal en interviews:
Projectleider Warmetruiendag Nathalie van Loon, Klimaatverbond Nederland, nathalie.van.loon@klimaatverbond.nl, 06-27123811.

Woordvoerders:
Anna Schoemakers, directeur Klimaatverbond Nederland, anna.schoemakers@klimaatverbond.nl, 06-26086199, en Jurjen Algra, woordvoerder Greenchoice, jurjen.algra@greenchoice.nl, 06-10568324.

Acties en materialen
De leukste acties door heel Nederland zijn te vinden op de website op www.warmetruiendag.nl/acties Ook zijn er 10 TopTiens beschikbaar met de tien leukste acties, truien, smoesjes, successen, etc. van tien jaar Warmetruiendag via www.warmetruiendag.nl/downloads/tientoptiens Daarnaast zijn er voor Warmetruiendag 2016 foto’s, filmpjes en breipatronen beschikbaar via de knop ‘downloads’.

Onderzoek:
Onderzoek I&O Research “Het klimaat en Warmetruiendag”, 1 februari 2016. Peter Kanne, p.kanne@ioresearch.nl, 06-31943707, www.ioresearch.nl