Maandag 12 december ondertekende gemeente Hilversum samen met Media Park Management, NPO, RTL, NTR, KPN, VPRO, Beeld en Geluid, United, NEP, MAX, Unbranded, Ericsson, NOS, AVROTROS, BNNVARA en Talpa de Green Deal Media. Een duurzame mediasector heeft namelijk toekomstwaarde, is een aantrekkelijke werkgever en relevant voor de samenleving.
Onder begeleiding van Jan Douwe Kroeske hebben de mediabedrijven toegelicht waarom zij deze stap willen maken. In deze Green Deal spreken de mediabedrijven de intentie uit om voor de periode van 2016 tot en met 2020 tenminste 70% van hun stroomverbruik te verduurzamen. Ze kopen hun stroom daarom duurzaam in met Garanties van Oorsprong HollandseWind. De Green Deal Media geeft ze ook de vrijheid om dit anders in te vullen, zolang de verbruikte stroom maar verifieerbaar duurzaam is. Om het Media Park verder te verduurzamen gaan ze samen vier duurzame waarde-cases vormgeven. De gemeente zorgt voor een Green Deal Media Coach om dit te coördineren.
De mediasector is energie-intensief. Het stroomverbruik op het Media Park staat gelijk aan het stroomverbruik van 12.000 huishoudens. Met het verduurzamen van het stroomverbruik op en nabij het Media Park wordt een grote stap gezet in het verduurzamen van de Hilversumse stroomvoorziening. Nicolien van Vroonhoven, wethouder duurzaamheid, is blij met de Green Deal Media: “De mediabedrijven dragen door de inkoop van windenergie meteen al 15% bij aan de gemeentelijke doelstelling om in 2020 100 kiloton CO2 te reduceren.”
De mediasector is volop bezig met verduurzamen. Er lopen tientallen kleine initiatieven om te vergroenen, zonder dat de buitenwereld dat meteen ziet. Enkele producenten in Hilversum doen bijvoorbeeld momenteel ervaring op met ‘Albert’ van de BBC, geïntroduceerd in Nederland door NPO Groen. Dit is een manier om te meten hoe ‘groen’ een mediaproductie is. De Green Deal Media maakt de verduurzaming op het Media Park zichtbaar en biedt daarbovenop de mogelijkheid om samen op zoek te gaan naar kansen. Kansen voor nu en kansen die later opgepakt kunnen worden. Want juist collectief zijn er meer mogelijkheden om te verduurzamen. Het Media Park heeft bijvoorbeeld een gezamenlijk warmte/koude systeem en heeft jaarlijks evenveel warmte als koeling nodig. Dit betekent in een ideaal systeem dat het zelfvoorzienend zou kunnen zijn. Helaas gaat nu de warmte van alle computer- en lichtapparatuur vaak nog ‘de lucht in’. Beter gebruik van deze warmte is een kans voor een duurzamer energiesysteem in de toekomst.
De Green Deal Media komt voort uit Media Groen, een project van iMMovator Cross Media Network en is mede mogelijk gemaakt door het Stadsfonds Hilversum.