De StoereVrouwen trekken aanstaande zaterdag 6 november op initiatief van Het Klimaatverbond glimlachend ten strijde om aandacht te vragen voor het stookgedrag van winkeliers.

Want waarom moet een winkeldeur zelfs met de winterkou open staan? Het levert geen extra klanten op, maar wel klagend personeel en hoge stookkosten.

Actie!

Op 6 november aanstaande gaan de StoereVrouwen in heel Nederland in legerkleding en met roze pumps en baretjes de straat op en vragen winkeliers hun warmte binnen te houden. Bijvoorbeeld door een luchtgordijn of een schuifdeur te plaatsen of simpelweg door de deuren dicht te houden. Onder andere H&M, C&A, Bart Smit & Intertoys kunnen zich opmaken voor het leger. De steden waar ze gaan marcheren zijn Amsterdam, Rotterdam, Haarlem, Arnhem, Den Haag, Utrecht, Den Bosch, Groningen en Zwolle.

StoereVrouwen

StoereVrouwen is een groeiende groep jonge vrouwen die zich inzetten voor natuur, mens en dier door op frisse, charmante doch onontkoombare wijze duurzaamheiddilemma's onder de aandacht te brengen. Vorig jaar deden zij dat met kooplegeracties tijdens de Groene Sintactie, in samenwerking met Oxfam Novib. Na deze actie hebben Lidl, C1000, Albert Heijn, HEMA en de Jumbo hun chocoladeletters deels of volledig Fair Trade gemaakt. Dit jaar is het doel om energieverbruik in winkelstraten terug te dringen. Samen met Het Klimaatverbond en de gemeenten.

Achtergrondinformatie

Steeds meer consumenten geven aan weinig begrip te hebben voor open winkeldeuren in de winter. In een tijd waarin van hen gevraagd wordt zuinig te zijn met energie en de klimaatverandering steeds zichtbaarder wordt, is het niet meer van deze tijd om de deur open te laten staan. Het Klimaatverbond, gemeenten en de StoereVrouwen vragen  aandacht voor de open deuren en gaan in gesprek met de winkelier. Een klimaatvriendelijke oplossing voor de winkelpui helpt niet alleen in de strijd tegen klimaatverandering, maar draagt ook bij aan een gezonde werkomgeving en bespaart de winkelier veel geld.

Uit een proef bij een DA-drogist in Amsterdam bleek dat men 43% op de verwarmingskosten kon besparen door een schuifpui gecombineerd met een luchtgordijn te plaatsen. Als het luchtgordijn alleen aan gaat als de deur opent, is de besparing het grootst. De klanten reageerden erg positief en het aantal klanten bleef gelijk. Het project behelst naast de kooplegeracties in tien gemeenten het ondersteunen van het MKB én een online campagne waarbij consumenten via social media een belangrijke rol krijgen en de geboekte resultaten in tien gemeenten landelijk worden gecommuniceerd. In maart 2010 maken we de balans op en beraden ons op stookseizoen 2011-2012. Volg het laatste Warmwinkelnieuws op www.twitter.com/warmwinkelen.

Vanaf a.s. vrijdag is de website 222.houddewarmtebinnen.nl online.