'Redelijk onbestaanbaar', zo kwalificeert Mireille Wösten van de overkoepelende organisatie van provincies (IPO) het plan van staatssecretaris Weekers om de belasting op aardgas (groen gas) met 13 eurocent per kilo te verhogen. "De timing is op zijn zachtst gezegd ongelukkig.
Mei Li Vos, directeur Publieke Zaken OrangeGas, heeft provincies en gemeenten verzocht haar te steunen in de lobby tegen de geplande accijnsverhoging op Groengas. Want, ondanks de kabinetsplannen, verdubbelt het Friese OrangeGas de komende maanden het aantal vulpunten voor Groengas. Daardoor wordt rijden op Groengas steeds aantrekkelijker. De plannen van het kabinet om Groengas flink duurder te maken kunnen echter de doodsteek betekenen voor deze veelbelovende schone en duurzame brandstof van Nederlandse bodem.
In de maanden oktober en november opent OrangeGas tien nieuwe tankstations door heel Nederland. In de maanden daarna volgen er nog eens tien. Daarmee kan er eind dit jaar op zo'n 40 plekken Groengas van OrangeGas worden getankt. Als de vulpunten van andere gasleveranciers erbij worden opgeteld kan er eind 2011 op 100 plekken in Nederland aardgas en Groengas worden getankt. Groengas is een van de schoonste brandstoffen. Het wordt gemaakt van afval, rioolwater, slib en mest en stoot nauwelijks schadelijke stoffen uit. Het is een goed, schoon en goedkoop alternatief voor rijden op diesel en benzine. Gasauto's kunnen ook meer kilometers rijden dan elektrische auto's.
De plannen van het kabinet kunnen echter roet in het eten gooien van de ontluikende Groengasmarkt. Het kabinet wil de prijs van aardgas en Groengas flink omhoog gooien door een forse accijnsverhoging, tot 19 cent per kilo. Rijden op aardgas en Groengas is nu nog goedkoop voor de 'early adapters' en het zwaardere verkeer, zoals autobussen, vrachtwagens en afvalwagens. De lage prijs van het gas compenseert voor deze bestuurders de moeite van omrijden naar een vulpunt. Hoe meer zogeheten 'grijze kentekens' op Groengas gaan rijden, hoe meer Groengasvulpunten er gebouwd kunnen worden. Maar als de prijs een kwart hoger wordt is rijden op Groengas niet meer aantrekkelijk als alternatief voor rijden op diesel. Daarmee zal het kabinet de ontluikende markt voor Groengas de nek omdraaien.
OrangeGas bouwt vooralsnog door. Mei Li Vos: 'We kunnen ons niet voorstellen dat het kabinet deze prille markt de nek gaat omdraaien. Er is immers ook al veel door de overheid in deze brandstof geïnvesteerd. Groengas is naast elektrisch rijden de toekomst voor schone en duurzame mobiliteit. Bovendien maken we het zelf in Nederland en zijn we niet afhankelijk van de import uit andere landen. We bouwen dus gewoon door, wij kunnen het ons als ondernemer niet veroorloven om te gaan duimendraaien.' (bron: MVO nieuws Stichting Insnet)