Ondanks - of juist dankzij - de warme winter doet Nederland weer massaal mee met de Nationale Warme Truiendag. De afgelopen jaren deden jaarlijks gemiddeld twee miljoen mensen mee aan deze actie van Het Klimaatverbond.
Bij duizenden scholen, bedrijven, instellingen en huishoudens gaat vrijdag 10 februari a.s. ter gelegenheid van de verjaardag van het Kyoto-protocol de verwarming één of twee graden lager en trekt men een trui aan om energie te besparen zonder verlies van comfort. Met de verwarming één graad lager bespaar je per graad 7% energie en dus ook 7% CO2 uitstoot. De warme trui is natuurlijk symbolisch en staat voor alles wat we zelf kunnen doen om de uitstoot van broeikasgassen flink te verminderen.
Nederland bespaart jarenlang minder energie dan verwacht. Dit concludeert de Algemene Rekenkamer, die twijfelt of de Europese doelstellingen om in 2020 onder meer de CO2-uitstoot met 20 procent te verminderen, worden gehaald. Daarnaast was 2011 een van de warmste jaren sinds de eerste KNMI-metingen in 1901. We gebruiken wereldwijd de meeste energie voor het verwarmen van gebouwen, in Nederland bijvoorbeeld gaat driekwart van het gasverbruik in een huishouden naar verwarming. Bij het verwarmen van gebouwen is zeer veel energie te besparen. Door gedragsverandering én technische maatregelen. Ecofys en ook de universiteit van Cambridge becijferden dat we met de voorhanden zijnde kennis en techniek meer dan 70% energie kunnen besparen. Alle redenen om ook dit jaar op Warme Truiendag aan elkaar te laten zien wat je doet om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en samen ambitieuze energiebesparingsdoelstellingen vast te houden.
Warme Truiendagacties in het hele land: Hotspot Leiden, Leger des Heils, Energy Battle, Wijs met Energie en Klimaatstraatfeest
Naast honderden basisscholen doen ook bedrijven en hogescholen mee zoals bijvoorbeeld Oranjewoud en Hogeschool InHolland in Den Haag. Ook op veel gemeentehuizen zal de thermostaat een graadje lager worden gezet. In Zuid-Holland zijn alle basisscholen uitgenodigd mee te doen aan de Warme Truiendagflashmob: op hetzelfde tijdstip voeren de deelnemende scholen een flashmob uit op school. In Leiden wordt de flashmob op een geheime centrale plek door een aantal klassen uitgevoerd.
Het Leger des Heils grijpt haar 125 jarig bestaan aan om voor Warme Truiendag onder het motto 'blij dat ik brei' 125 eigen gebreide truien, sjaals en mutsen te verzamelen en uit te delen aan mensen die wel wat warmte kunnen gebruiken.
Op Warme Truiendag zal ook de winnende gemeente bekend worden gemaakt van de Energy Battle: een energiebesparingswedstrijd waarbij ambtenaren en inwoners van 9 gemeenten thuis elektriciteit hebben bespaard met behulp van de Wattcher energiemeter. In totaal is er gemiddeld 13,62% bespaard. Het winnende team van de Energy Battle wordt persoonlijk uitgenodigd om de eerste prijs in ontvangst te nemen in het meest duurzame kantoorpand van Nederland in Den Bosch, het ZLTO gebouw. Na een feestelijke huldiging krijgen zij een presentatie over alle duurzame toepassingen in het gebouw en een presentatie over duurzame kantoorinrichting. De locatie en de presentaties worden mede mogelijk gemaakt door Rubia Natural Colours, de sponsor van de Warme Truiendag.
Ook de energiebespaarwedstrijd Wijs met Energie van Grontmij en Het Klimaatverbond zal op Warme Truiendag zijn ontknoping kennen. Wijs met energie is een project waarbij basisschoolleerlingen aan de slag gaan om gezamenlijk het energieverbruik te verminderen. De leerlingen leren wat energie kost en wat energie oplevert om zo hun schoolgebouw energiezuiniger te maken. Scholen verbruiken onnodig veel energie, wel 10 tot 30%.
In heel Nederland gaan deelnemers aan het Klimaatstraatfeest ter gelegenheid van de Warme Truiendag samen met hun buren op de foto.
Warme Truiendag Ontwerpwedstrijd
De Warm Sweaterday Design Competition is een nieuw initiatief van Het Klimaatverbond.
Dit jaar legt de Warme Truiendag nadrukkelijk een link naar duurzame mode en design. Gehuld in een duurzaam ontwerp boek je een dubbele klimaatwinst! De Warme Truiendag zet zo niet alleen het belang van energiebesparing in de schijnwerpers maar brengt met deze ontwerpwedstrijd maatschappelijk verantwoord ondernemen bij (jonge) ontwerpers onder de aandacht: specifiek bij de doelgroep studenten en biedt landelijk een podium aan duurzaam ontwerptalent. Een energiezuinige en biobased-economy kan niet snel genoeg gerealiseerd worden. Het Klimaatverbond ziet ontwerpers als een belangrijke kracht in de transitie naar een duurzame economie. Een zeer aansprekende jury met onder meer Ingrid Oomen van Woolmark, Fioen van Balgooi, Emily Hermans, Elsien Gringhuis en Ellen Sillekens beoordeelt alle ontwerpen op originaliteit, draagbaarheid en duurzaamheid. Op Warme Truiendag zal de winnaar van de ontwerpwedstrijd bekend worden gemaakt. De winnaar van de Warm Sweaterday Design Competition krijgt een op maat en persoonlijk coachingstraject van Dutch Design in Development (DDiD) over het succesvol in de markt zetten van een eerlijk en duurzaam product. Daarnaast wordt het winnende ontwerp in productie genomen door INTI Knitwear om als symbool van de Warme Truiendag 2013 te dienen.