Heerlen is de eerste Nederlandse gemeente die deelneemt aan het Europese ENGAGE project. ENGAGE is een PR campagne waarin persoonlijke betrokkenheid (engagement) centraal staat. Het bestaat uit een heel gebruiksvriendelijke, online postermaker. Met deze tool kan er een foto met een tekst op posterformaat afgedrukt worden.
Deze mooi vormgegeven posters kan de gemeente gebruiken om vooral lokaal bekendheid te geven aan alle concrete acties die ambtenaren, burgers, bedrijven en andere lokale partijen hebben gedaan. Zij kunnen hun persoonlijke statement m.b.t. een klimaat- of energieactie op de poster zetten. Daarnaast worden de acties gemonitord; hebben ze, na een jaar, ook een CO2 reductie opgeleverd?
Hans van der Logt, beleidsmedewerker energie en duurzaamheid in Heerlen, is erg enthousiast over ENGAGE: "Wij zetten de posters in om ons klimaatbeleid zichtbaarder te maken. We geven hiermee het goede voorbeeld als gemeente. Bovendien houden we de fotoshoots voor de posters graag tijdens evenementen. Dat is een mooie gelegenheid om contact te leggen met burgers en een gesprek met ze te voeren. Want we hebben onze burgers keihard nodig om onze CO2 uitstoot met 20% te reduceren." Heerlen heeft ook het Burgemeesterconvenant ondertekend. Dit houdt in dat de gemeente de toezegging heeft gedaan om verder te gaan dan de 20-20-20 doelen. "Daarom is deze postercampagne zo handig, deze kunnen voor elk project op het gebied van energie en duurzaamheid gebruikt worden."
Tot eind 2012 kunnen de eerste 150 gemeenten gratis deelnemen aan ENGAGE. Er is ook een Nederlandstalige testomgeving beschikbaar. Kijk voor meer informatie op http://www.citiesengage.eu of bekijk alle posters die Heerlen heeft gemaakt: http://www.citiesengage.eu/european_gallery.php?city_id=17.