Supermarkten zien af van gratis plastic zakjes bij de kassa. Koelkasten krijgen vaker deuren en de verlichting moet voortaan energiezuiniger zijn. Dat staat in een klimaatplan, dat de branche heeft opgesteld.
In tien jaar tijd wil de sector de CO2-uitstoot met 20 procent terugbrengen. Een woordvoerder van brancheorganisatie CBL bevestigde dinsdag een artikel daarover in dagblad Trouw. De afgelopen jaren lag de aandacht van de supermarkten vooral bij dierenwelzijn, stelt de woordvoerder. De komende tijd willen de 29 leden van het CBL ook hun bijdrage aan een beter klimaat systematisch aanpakken. Zowel de winkels zelf als de distributiecentra en het vervoer moeten klimaatvriendelijk worden. ''We zetten bijvoorbeeld ook voedselverspilling hoger op de agenda.'' De supermarkten denken aan campagnes die de consument aanraden bewuster te kopen en te koken.
Efficiëntere bevoorrading
De supers streven naar een efficiëntere bevoorrading van de winkels. Dat zou vaker moeten gebeuren op momenten dat er geen files staan. ''Gemeenten weren vrachtwagens op bepaalde tijden om overlast te voorkomen en daarom zijn wij gedwongen om in de file te staan.'' Volgens de woordvoerder zijn de supermarkten daarover al heel lang in gesprek met gemeenten. De komende jaren wil de branche echt doorpakken.
Geen financieel plaatje
Aan het klimaatplan hangt geen financieel plaatje. De supermarkten hebben geen bedrag afgesproken dat zij in een beter klimaat willen investeren. Veel plannen zijn door een simpele ingreep te verwezenlijken. Zo scheelt alleen al het weghalen van de dunne gratis zakjes bij de kassa's jaarlijks een berg plastic van 500.000 kilo, aldus het CBL.
Zie ook: